11 Mart 2011 Cuma

manometre

Manometre, gazların basıncını ölçmek için kullandığımız bir alet. Bu haftalarda 10. sınıflarda Gazlar konusunu işliyoruz. Kapalı Uçlu Manometreler, Açık Uçlu Manometreler derken öğrencilerimin bana şüpheli bakışlarla baktığını farkettim. Laboratuvarda olmanın rahatlığından faydalanarak bir U borusu alıp içine su doldurdum ve yükseklik farkını anlatabilmek için sağa sola doğru hareket ettirdim. Bana yönelen şüpheli bakışların devam ettiğini gördüğümde şansımı deneyip ince borularla balon jojeye bağlamaya karar verdim. Neyse ki bir kaç cm' lik bir yükseklik farkı oluşmuştu :)
Manometrede oluşan yükseklik farkını ısıtarak arttırabileceğimi düşünüp, bolon jojeyi çakmakla ısıttım. Artık o meşhur "h" yüksekliği gözle görülür bir şekilde büyümüştü. Bu arada öğrencilerimden ""Aaa, aradaki farka bakın, ne kadar yükseldi.", " Bu deneyi civayla yapsaydım daha az bir yükseklik farkı, etil alkolle yapsaydım daha fazla bir yükseklik farkı gözlerdim", " Deney esnasında yalıtımı sağlayabilseydik daha fazla bir yüksekllik farkı olur muydu? " sesleri yükseldi. Bir öğrencim de " Hocam, keşke renkli sıvı kullansaydık,  daha güzel olurdu." dediğinde U borusunun içindeki suya mürekkep damlatmaya karar verdik. Mürekkep ve su sonradan karıştırıldıkları için balon joje tarafında tam çözünmeyip heterojen bir karışım oluştursa da deney düzeneğimiz sonunda hepimizin içine sindi ve sınıfca poz poz fotoğrafını çektik  :)
Deney esnasında öğrencilerimin bana sorduğu sorular bence yazılı kağıtlarına verdikleri 100 puanlık cevaplardan daha güzeldi. Düzeneği beraber kurduğumuz için ve süreç kendiliğinden ilerlediği için farketmeden ve zorlanmadan öğrendiler, şüpheli bakışlarından sıyrılıp gülen yüzlerle laboratuvardan ayrıldılar. Tenefüste karşılaştığımızda hala deney yapmayı ne kadar sevdiklerini anlatıyorlardı, itiraf ediyorum ben de seviyorum :)

* Deney yaptığım süre içerisinde tahtada en az iki örnek çözmeliydim, çözemedim. Sadece anlamaları yeterli mi ? Anlamadan soru çözebilecekler mi? Soru işaretlerim hızla büyüyor...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder